نصب لوستر یا آباژور در انواع سقف :

مرحله یک – قطع کردن فیوز: بدلیل اینکه قرار است با برق در تماس باشیم پیش از هر حرکتی، باید فیوز مربوطه را قطع کنیم.
مرحله دو – اگر سقف اتاق از نوع “سقف کاذب” نیست، شما باید از رول بولت هایی که در تصویر پایین آمده است استفاده کنید.

مرحله سه – این رول بولت ها در اندازه های مختلف در بازار وجود دارد و هر چه لوستر شما سنگین تر باشد، باید از رول بولت های بزرگتری استفاده کنید. نحوه نصب آنها هم به این صورت است که ابتدا با دِلر سقف را سوراخ کنید طوری که رول بولت با یک فشار خیلی کم داخل سوراخ قرار گیرد. آنگاه قسمت چنگک مانند آن را با انبردست آن قدر بچرخانید که پره های رول بولت در سقف باز شود و کاملاً محکم شود. آنگاه لوستر را به چنگک رول بولت وصل کنید و سپس سیم های که از کلید برق آمده را به لوستر وصل کنید.
مرحله چهار – اگر سقف کاذب است و وزن لوسترها حداکثر ۱۰ کیلوگرم است می توانید از رول بولت های پروانه ای که در تصویر زیر می بیند، استفاده کنید.

مرحله پنچ – برای نصب این مدل رول بولت ها، باید با دلر سقف را سوراخ کنید (پیشنهاد ما مته شماره ۱۶ است)، به طوری که انگشت شست شما به راحتی داخل سوراخ جا شود. آنگاه پروانه های پیچ را بسته و آن را در سوراخ فشار دهید. مشاهده می کنید که پروانه های آن در داخل سقف کاذب باز می شود. حالا قسمت چنگک مانند آن را بچرخانید تا محکم شود. آنگاه لوستر را به آن آویزان کنید.
مرحله شش – اگر وزن لوستر بیشتر از ۱۰ کیلوگرم است، حتماً باید به نحوی سقف کاذب را بردارید و به سقف اصلی ساختمان برسید. بعد قلابی را به سقف اصلی ساختمان جوش دهید یا از رول بولت هایی که در قسمت الف توضیح داده شد، استفاده کنید.

سیم کشی برق لوستر و آباژور

نکته: قبل از نصب لوستر ها حتماً برق ها را از جعبه فیوز قطع کنید.
سیم های برقی که از سقف برای لوستر آمده است احتمالاً سه رشته سیم است. این به این خاطر است که برقکارها معمولاً برای روشن و خاموش کردن لوستر ها، کلید دوپل در نظر می گیرند. چون بسیاری از لوسترها طی دو مرحله روشن می شوند. پس سه سیمی که در زیر لوستر قرار دارد، دو تای آنها فاز و یکی از آنها نول است. که می توانید با فاز متر آنها را تشخیص دهید.
اگر از لوستر شما فقط دو رشته سیم خارج شده است، پس لوستر از نوع یک پل است. که فقط باید به آن یک رشته فاز و یک رشته نول وصل کنید. ولی اگر از لوستر دو تا دو رشته سیم خارج شده است، پس لوستر شما از نوع دو پل است. که باید دو رشته از آنها را به هم بپیچید (یکی از هر کدام از زوج سیم ها) و به نول وصل کنید و به دو تا رشته سیم باقی مانده هم به صورت جداگانه فاز وصل کنید.
نکته: اگر می بینید بعضی از سیم ها در زیر لوستر اضافی است، آنها را قطع نکنید. چون بعضی از لوستر ها سیم نول خود را از لوستر کناری می گیرند .یعنی برقکارها این طور سیم کشی کرده اند .
نکته: اگر وزن لوستر یا آباژور کمتر از ۵ کیلوگرم است. می توانید از پیچ و رول پلاک هم برای نصب آن در سقف های غیر کاذب استفاده کنید. بهتر است در زمانی که سقف را سوراخ می کنید. سوراخ را کمی اُریب ایجاد کنید تا رول پلاک به راحتی از سقف خارج نشود.